E-bikes: Kies ik een voor-, midden-, of achtermotor?

E-bikes: Kies ik een voor-, midden-, of achtermotor?

Je hebt beslist om een elektrische fiets te kopen. Maar hoe vind je in gods- (of andere) naam de e-bike die bij je past? Er zijn zoveel verschillende motoren, modellen, diverse prijsklassen, zwaardere en lichtere fietsen, … De kleur zal ik maar even buiten beschouwing laten.

Om je keuzestress wat weg te nemen, begin ik met goed nieuws. Er zijn maar 3 typemogelijkheden qua motor:

  1. een voorwielmotor

  2. een middenmotor en

  3. een achterwielmotor.

Dat er verschillende typemogelijkheden zijn, is op zich best goed. Het wil zeggen dat je kan kiezen uit één van drie opties: degene die het best bij je past.

Van welke motor kan je wat verwachten?

Om écht goed te weten welk type het best bij je past, raad ik een proefrit van enige afstand aan, om de fiets aan te voelen. Om er geen 100 te moeten gaan testen, geef ik je alvast wat info over wat je van welke motor kan verwachten.

1. Een voorwielmotor

E-bikes met voorwielmotoren zijn meestal wat goedkoper dan hun soortgenoten. De motor zit niet in de weg om het design strak te houden en een gesloten kettingkast is mogelijk. Het frame kan met een lage instap gemaakt worden, wat voor mensen die hun been moeilijk kunnen opheffen heel aantrekkelijk is.

‘Elk voordeel heb zijn nadeel’, zei een wijs man ooit. En ook hier is dat van toepassing.

Qua stuurgedrag is dit type motor een minder fijne keuze. Omdat hij in het voorwiel zit, wordt het sturen zwaarder. Ook het voorwiel opheffen is lastiger, om dezelfde reden. Sommige mensen vinden het rijplezier ten opzichte van zijn midden- en achtermotorbroertjes wat minder, omdat het lijkt alsof de fiets wordt voortgetrokken. Midden- en achterwielmotoren geven een meer natuurlijk gevoel van voortgestuwd worden.

Overweeg je om een e-bike met voorwielmotor aan te schaffen?
Ik zet hieronder de voor- en nadelen nog eens op een rijtje:

+  vrij goedkoop

+ strak design (motor niet in de weg)

+ frame: lage instap mogelijk

-  zwaarder stuurgedrag

-  voorwiel moeilijk op te tillen

-  minder natuurlijke voortstuwing  


2. Een middenmotor

Het hoeft niet veel verklaring, de naam zegt het al: deze motor is pal in het midden van de fiets gemonteerd, vlak bij de trapas. Dat wil zeggen dat het zwaartepunt laag is. Een laag zwaartepunt maakt stabieler, dat weet het kleinste kind. Stabiel rijden dus. Til je de fiets op? Geen voor- of nadeel aan de voor- of achterkant. Netjes in het midden. Evenwichtig. Het natuurlijke gevoel van trapondersteuning is een ander groot voordeel. De energie van de motor wordt niet overgebracht op het achter- of voorwiel, maar rechtstreeks op de trapas. Dat is exact wat jouw beenkracht ook doet op een niet-elektrische fiets. Ook bij het vervoeren van extra gewicht (denk maar aan boodschappen of kindjes) is deze motor top. Je kan hem combineren met elk soort versnelling, of het nu een naaf- of derailleurversnelling is. Ook als je band stuk is, heb je graag een middenmotor. Voor het herstellen van zowel je voor- als achterband, zit de motor niet in de weg.

Zijn er ook nadelen? Als wijze mannen zeggen dat dat altijd zo is, kan het enige juiste antwoord hier ‘ja’ zijn.

De middenmotor stond een tijdlang gekend als een rumoerig type. Het geluid wordt veroorzaakt door de tandwieloverbrenging. De nieuwere modellen zijn hier echter aan aangepast: de tandwielkasten worden nu zo gemaakt dat ze nog amper meer geluid produceren dan de andere types motoren. Een tweede punt is dat  de middenmotor in het verleden soms meer slijtage aan de versnellingen en de ketting veroorzaakte door de kracht van de motor. Het moderne type e-bikeketting wordt gemaakt van sterkere staalsoorten of vervangen door aandrijfriemen. Zaken die de technologie niet hebben kunnen verhelpen, zijn het duurdere prijskaartje en de hogere instaphoogte van de e-bike met middenmotor. Hoe compact deze motor ook is, frames met een motor bij de trapas kunnen onmogelijk een heel lage instap hebben.

Overweeg je om een e-bike met middenmotor aan te schaffen?
Ik zet hieronder de voor- en nadelen nog eens op een rijtje:

 

+ evenwicht

+ stabiel door laag zwaartepunt

+ natuurlijke trapondersteuning

+ wegrijden vanuit stilstand makkelijk

+ stabiel bij extra gewicht

+ combineerbaar met elk soort versnelling

-  was rumoerig (nu meestal ok)

-  veroorzaakte meer slijtage aan versnellingen en ketting (nu sterkere staalsoorten)

-  wat duurder

-  heel lage instap niet mogelijk

 

3. Een achterwielmotor

Kenners kunnen het beamen: dit soort motor staat bekend om zijn sportieve rijbeleving. Omdat een sportieve fiets zonder elektrische ondersteuning ook wordt aangedreven door het achterwiel, is de fietservaring bijna identiek. Tenminste: met een plus. Waar de voorwielmotorkracht als ‘trekken’ ervaren wordt, biedt deze motor het tegenovergestelde: een zalig ‘zetje in de rug’. Daarnaast stuurt hij strakker, en door voor een achterwielmotor te kiezen, weet je dat je een fiets in handen hebt die voor elk type terrein geschikt is.
En, daar ben ik weer: ook de nadelen dienen genoemd te worden.
De belangrijkste beperking van de achterwielmotor is dat deze niet te combineren is met een naafversnelling of met een dichte kettingkast. Een derailleurversnelling is dan weer wel mogelijk. Voor een mountainbike en racefietsen is dit type versnelling prima. Die heeft een hoog bereik. Wat een nadeel is bij dit type e-bike, is  dat je het vervangen van de banden beter aan een professional overlaat: na een bandenwissel moet het achterwiel van de fiets opnieuw worden afgesteld. Tot slot speelt het gewicht van de elektrische fiets met achterwielmotor in zijn nadeel: de achterzijde is een pak zwaarder, waardoor je fiets lastiger te verplaatsen is.

 

Overweeg je om een e-bike met achterwielmotor aan te schaffen?
Ik zet hieronder de voor- en nadelen nog eens op een rijtje:

 

+ vrij natuurlijke rijbeleving

+ zalig ‘zetje in de rug’

+ stuurt zoals gewone fiets

+ veel versnellingen mogelijk

+ goed voor elk terrein

-  naafversnelling niet mogelijk

-  dichte kettingkast niet mogelijk

-  banden vervangen moeilijk

-  achterzijde zwaar

 

Je merkt het:

De perfecte keuze bestaat niet. ‘Elk voordeel heb zijn nadeel’. Ik hoop dat je nu wel zeker weet dat je een fiets best eerst uitgebreid gaat testen. Het is belangrijk om die te kiezen, die het beste bij jou past. De bedoeling is ten slotte, dat je met je e-bike een aantal jaartjes rijplezier hebt. Maak daarom een lange proefrit voor je je e-bike aanschaft. Let daarbij op wat jij het belangrijkste vindt, met de lijstjes hierboven in je hoofd. Hoe voelt de fiets? Geeft hij je een veilig gevoel en wil je zingen terwijl je rijdt? Dan denk ik dat je je match gevonden hebt!


Ouder artikel Recenter artikel

Back to top
Bestel nu Uitverkocht Vergelijken met Niet beschikbaar Uw winkelwagentje is momenteel leeg. leverbaar vanaf 10 april Leverbaar vanaf eind april Leverbaar vanaf begin mei Leverbaar vanaf mei Leverbaar vanaf eind mei Leverbaar vanaf 3 weken na de bestelling Leverbaar vanaf 4 weken na de bestelling Leverbaar vanaf begin september Het ingevoerde nummer werd niet teruggevonden. Het ingevoerde nummer werd reeds gebruikt. Het ingevoerde nummer werd reeds gebruikt voor een fiets in je winkelmandje.